Kesällä tankataan kasviksilla

Suomalaisten kasvisten syönti on monipuolistunut, mutta määrällisesti nautimme kasviksia edelleen selkeästi suosituksia vähemmän. Lisäys ei ole vaikeaa, sillä kasviksista syntyy nopeasti hyvää ja ravitsevaa kesäruokaa! Kuvan tomaatti-basilika-mozzarella -salaatti syntyi viidessä minuutissa.    Kuva: Timo Taulavuori Suomalaisten kasvisten syönti on monipuolistunut, mutta määrällisesti nautimme kasviksia edelleen selkeästi suosituksia vähemmän. Lisäys ei ole vaikeaa, sillä kasviksista syntyy nopeasti hyvää ja ravitsevaa kesäruokaa! Kuvan tomaatti-basilika-mozzarella -salaatti syntyi viidessä minuutissa. Kuva: Timo Taulavuori

Lähes kaikkien avomaavihannesten satoa korjataan jo heinäkuussa. Nyt kannattaa tankata kasviksilla, sillä kasvisten maut, tuoreus ja hinnat ovat kuluttajien kannalta parhaimmillaan kerrotaan Puutarhaliitosta. Monia kasviksia on hyvä myös säilöä talven varalle pakastamalla, kuivaamalla tai muilla tavoilla. Tavoitteena on syödä vähintään puoli kiloa vihanneksia, marjoja ja hedelmiä päivässä ympäri vuoden, mutta kesällä tavoite on hyvä nostaa ainakin 800 grammaan, mikä tarkoittaa noin 8 – 10 kasvisannosta päivässä.

Kasvisten avulla on helppo pitää ruokavalio sopivan kevyenä, jolloin kesäkiloja ei kerry. Samalla ruokailun nautinnoista ei tarvitse tinkiä lainkaan. Kasviksia syödään myös silmillä, mutta maut ovat aina kohdallaan. Esimerkiksi grilliin sopivat lähes kaikki kasvikset salaatteja ja marjoja lukuun ottamatta. Monelle vihannekselle ja hedelmällekin riittää kevyt öljykerros ja ripaus mausteita pintaan -erityisesti yrtit antavat lisämakua niin salaatteihin kuin kypsennettyihin ruokiin. Nopean grillauksen jälkeen kasvikset maistuvat sekä pääruokana että lisukkeina.

Suoja-aineita kesään

Kasvisten suoja-aineet ovat tarpeen niin kesällä kuin talvella. Kasviksia tulisikin nauttia jokaisella aterialla vähintään yksi annos eli noin kourallinen. Suoja-aineita ovat vitamiinit, hiven- ja kivennäisaineet sekä antioksidantit. Ne puolustavat elimistössämme sairauksia, stressiä ja väsymystä vastaan.  Myös kuiduilla ja monilla muilla yhdisteillä on terveyttä ja hyvää oloa edistäviä vaikutuksia. Kevyt kypsennys parantaa monen kasviksen ravintoaineiden saatavuutta, joten esimerkiksi jokaiseen liharuokaan on hyvä lisätä makua, väriä ja keveyttä kasviksilla.

Suomalaiset parhaita

Parhaat kasvikset ovat lähellä tuotettuja, puhtaita ja tuoreita. Suomalaiset kasvikset ovat kehittyneet viileässä, saaneet runsaasti valoa ja kasvaneet puhtaassa ympäristössä verrattuna moniin tuontikasviksiin.  Meillä esimerkiksi kasteluvesi on puhdasta ja huippuhyvää. Tällaiset tuotteet ovat himottua kesäruokaa!

 

Suomessa on 3631 puutarhayritystä, joita on kaikissa maakunnissamme.

Avomaan viljelypinta-ala on noin 18 000 hehtaaria. Suosituimmat tuotteet ovat herne, porkkana ja sipuli.

Kasvihuoneissa viljellään noin 400 ha pinta-alalla. Suosituimmat tuotteet ovat tomaatti, kurkku, salaatit ja yrtit.

Avomaavihanneksia tuotetaan kotimaassa noin 180 miljoonaa kiloa eli noin 32 kg/suomalainen.

Kasvihuonevihanneksia tuotetaan 86 miljoonaa kiloa eli vajaa 16 kiloa henkeä kohden.

Marjoja tuotetaan reilut 15 miljoonaa kiloa eli vajaa 3 kiloa henkeä kohden. Suosituin viljelymarja on mansikka.

Puutarhataloudella on merkittävä taloudellinen ja työllistävä vaikutus erityisesti haja-asutusalueilla. Yrittäjien lisäksi yritykset työllistävät tuhansia työntekijöitä ympärivuotisesti ja kesäkaudella lisäksi kausityövoimaa.

Ostamalla kotimaista, tuet samalla Suomen taloutta ja työllisyyttä.

Lähde tuotantotietoihin: Luken puutarhatilastot 2016

 

twittergoogle_pluspinterestmailtwittergoogle_pluspinterestmail