Ensi viikolla 2000 yläasteikäistä kokkaa hävikistä

vesalan-ylaasteella-harjoiteltiin-ruoan-valmistusta-havikista

Valtakunnallisella Hävikkiviikolla 11.-17.9. pari tuhatta peruskoulujen yläkoulun oppilasta perehtyy kotitaloustunnilla hävikin vähentämisen saloihin ja valmistaa aterioita kauppojen hävikki-elintarvikkeista. 

Motivan järjestämässä Hävikki-battlessa kotitalouden valinnaisryhmien oppilaat saavat noutaa lähimmästä S-ryhmän myymälästä kassillisen hävikkiraaka-aineita, joista kotitaloustunnilla valmistetaan kahden ruokalajin aterioita.

– Haaste opettaa hyödyntämään sattumanvaraisia raaka-aineita ja ottamaan vapauksia reseptiikasta. Haluamme opettaa, että aina ei tarvitse lähteä erikseen kauppaan, vaan jääkaapista löytyvistä jämistäkin pystyy yleensä loihtimaan maukkaita aterioita. Tämä on hyvä ruoanlaiton luovuusharjoitus, itsekin kotitalousopettajana työskennellyt Elina Ovaskainensanoo.

S-ryhmä lähti innolla mukaan tukemaan haastetta. Ruokakaupan oman hävikin vähentämisen ohella tähtäimessä on tiedon ja vinkkien valuttaminen suomalaiskoteihin.

– Ruokakaupassa on joka päivä käynnissä omanlaisensa hävikkibattle, jossa pyrimme tilaamaan tuotteita mahdollisimman oikean määrän, ettei mitään jäisi myymättä. Haluamme myös tarjota suomalaiskoteihin uusia vinkkejä ja ideoita siihen, ettei käyttökelpoista ruokaa päätyisi roskiin, vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo.  

Hävikki-haaste innostaa opettajia ja oppilaita

Konseptia testattiin ja kehiteltiin jo viime kevään Vesalan peruskoulussa kotitalouden valinnaisryhmän kanssa.

– Ruoanlaitto yllätyksellisistä raaka-aineista ja kaupan hävikistä sujui yllättävän hyvin ja oppilaat saivat loihdittua hävikistä helposti vaadittavat kaksi ruokalajia, kotitalousopettaja Marja Väärälä Vesalan peruskoulusta kertoo.  

Opettajat voivat toteuttaa Hävikki-battlen luokassa myös ilman kauppayhteistyötä kokoamalla kotitalousluokasta löytyviä raaka-aineita yllätyslaatikkoon.

Kilpailuun on ilmoittautunut mukaan yhteensä noin 125 oppilasryhmää. Opettajien innostus lähteä mukaan ensimmäistä kertaa järjestettävään kampanjaan yllätti järjestäjät.

Kaikkien Hävikki-battleen osallistuvien ryhmien kesken arvotaan ruokakirjoja. Lisäksi S-ryhmä palkitsee lahjakorteilla ryhmän, joka on valmistanut Instagramissa eniten tykkäyksiä saaneen annoksen.

Hävikki-battlen järjestää Motiva Oy yhteistyössä S-ryhmän kanssa.  Kampanjaa rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

twittergoogle_pluspinterestmailtwittergoogle_pluspinterestmail