Heijastimella selkeät turvallisuushyödyt – pykälä säilytettävä laissa myös jatkossa

Heijastin auttaa näkymään liikenteessä - jopa seitsemän kertaa niin kaukaa kuin ilman heijastinta liikkuvan. Kuva Nina Mönkkönen/Liikenneturva. Heijastin auttaa näkymään liikenteessä - jopa seitsemän kertaa niin kaukaa kuin ilman heijastinta liikkuvan. Kuva Nina Mönkkönen/Liikenneturva.

Heijastin auttaa näkymään liikenteessä – pimeällä heijastinta käyttävä erottuu jopa seitsemän kertaa niin kaukaa kuin ilman heijastinta liikkuva. Liikenneturvan kyselytutkimusten mukaan suurella osalla kuljettajista on vaikeuksia havaita pimeässä ilman heijastinta liikkuva kävelijä – myös valaistussa taajamassa. Heijastimen turvallisuusmerkitys tulisi huomioida myös uudessa, valmisteilla olevassa tieliikennelaissa.

Liikenneturva kysyi* viime vuoden joulukuun pimeydessä suomalaisten kokemuksia hämärähavainnoinnista. Kahdella kolmesta (77 %) kuljettajasta on ollut usein tai joskus vaikeuksia havaita pimeässä ilman heijastinta liikkuva kävelijä valaistulla kaupunkialueella tai taajamassa. Hieman tätä harvempi (67 %) raportoi vaikeuksista havaita pimeä kulkija maantiellä tai taajaman ulkopuolella.

“Jo hämärä hankaloittaa kävelijöiden havaitsemista. Iltojen tästä vielä pimentyessä valottomaan aikaan myös liikutaan yhä enemmän. Kaupunkiympäristössä erilaiset katu- ja mainosvalot eivät ole päivänvalon vertaisia. Vaikka sekavalossa näkisikin kävellä, haastaa valojen ja varjojen vuorottelu autolla ajavaa”, kuvailee Liikenneturvan suunnittelija Laura Loikkanen.

Myös sade, sumu ja huurtuneet tai likaiset ikkunat heikentävät esimerkiksi auton kuljettajan näkymää.

“Näkyvyyden ollessa huono esimerkiksi vesisateen tai sumun takia on luonnollisesti laskettava omaa ajonopeutta niin, että tarvittavan havainnoinnin ehtii tehdä ajoissa”, Loikkanen painottaa.

Tehokas apu lisätä omaa pimeän ajan havaittavuutta on heijastin.

“Heijastimen avulla kanssakulkija ennättää huomata sinut ajoissa. Esimerkiksi lähivaloilla ajettaessa heijastimeton havaitaan noin 50 metrin päästä, mutta heijastin voi kertoa vastaantulijasta jo 350 metrin päästä. Mitä useampia heijastimia käytetään, sen paremmin autoilija näkee pimeällä liikkuvan”, Loikkanen hehkuttaa.

Maailman paras heijastinlaki

Heijastinta koskeva käyttösäännös on ollut laissa koko nykyisen tieliikennelain ajan, vuodesta 1982 asti. Sen merkitystä vain vahvistettiin, kun vuodesta 2003 heijastimen käyttöä on edellytetty myös valaistuilla alueilla. Nyt luonnoksessa uudeksi tieliikennelaiksi heijastinpykälää ei kuitenkaan ole. Liikenneturva pitää tärkeänä, että myös uudessa, valmisteilla olevassa tieliikennelaissa on heijastimen käyttöä koskeva pykälä.

“Heijastinpykälän poistaminen vie myös lainsäätäjän tuen turvallisuutta edistäviltä toimilta. Lakiin kirjatut säännöt ovat merkittävä tuki viestinnälle ja koulutukselle ja ohjaavat myös eri tahoja, niin yrityksiä, yhteisöjä kuin kuntia, edistämään heijastimen käyttöä omassa toiminnassaan. Sanktioimaton sääntö ei 35-vuotisen historiansa aikana ole ollut millään tavalla ongelmallinen”, painottaa Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen.

Jalankulkijan heijastin on selkeästi suomalainen. Pertteliläisen maanviljelijän Arvi Lehden keksintö roikkuu nykyään joka toisen suomalaisen takissa.

Animaatio havainnollistaa heijastimen hyödyt, katso:

twittergoogle_pluspinterestmailtwittergoogle_pluspinterestmail